Lymfödem hos barn

Lymphödeme ; Lymphedema Germany (German); Lymphödeme bei Kindern; ARM Lymphödeme; Bein Lymphödeme; Arm oder Bein Schwellung nach Krebs; Linfedema Italiano - Lymphedema Italy, Italian); Linfedema del braccio; Linfedema del Gamba; Linfedema nei bambini; Braccio o della gamba gonfiore dopo il cancro; Lymfödem ; Lymphedema Sweden (Swedish) - Lymfödem hos barn; Lymfödem i armen; Lymfödem i benet; Svullnad i benet eller armen efter cancer; Lymfoedeem; Lymphedema Netherlands (Dutch); Arm en been zwelling na kanker; Lymfoedeem bij kinderen; Lymfoedeem Etappe; Arm lymfoedeem

Moderator: Senior Moderators

Lymfödem hos barn

Postby patoco » Wed Jul 09, 2008 10:27 am

Lymfödem hos barn

Inledning

Sidan ändrades på ett sätt, ganska lätt för mig att skriva den dag jag föddes 1952 hade jag självklart leg lymphedema. Jag har aldrig känt en dag utan det och eftersom korrekt behandling var inte känt i min barndom, jag har levt länge nog att uppleva att värre komplikationer av obehandlat eller felaktigt behandlad lymfödem.

Jag var också en crazy kid och jag är säker på att min verksamhet på lång sikt inte hjälper de lymfödem mycket. Om det var farligt, jag älskade att göra det. Jag älskade klättring träd (föll ut från ett fåtal), svänger på vinstockar, jumping off byggnader, hacka genom Florida kärr landar med min machete och .22 gevär. Jag bröt min rätt armbrytning och min vänstra en spelar fotboll. Jag togs upp av en älskad faster som skakar hennes huvud nu och säger "jag ställde fyra söner. Tre jag födde som aldrig kom hem med något som inte stämmer och en vi inte förvänta sig att leva som kom hem med brutna ben, naglar genom fötterna, skär, skrapar och allt annat tänkbart. "

Det var svårt men, eftersom jag inte har ett barn med lymfödem. Ingen av mina barn har det, inte heller min prescious lite 10 månader gamla barnbarn. Men, jag är en förälder och jag har en pappas oro och bekymmer för välbefinnande av mina barn. Även nu, vid 27, min son fortfarande gör mig mer grått hår så ni kan föreställa er.

Jag sponsor omkring 14 lymfatiska stödja grupper i tre länder, och min mycket mycket favorit är våra barn med lymfödem grupp. Det har varit en härlig och intressant utbyte mellan förälder till barn med lymfödem och någon som har haft det alltid. Det är en underbar och stödja EU med en otrolig info och visdom från föräldrarna. Slutligen har jag två olika sidor där jag delar min resa med lymfödem. De är My Life med lymfödem och My Life med lymfödem och Lymphoma

Du kanske också vill kolla in vår sida dina känslor och Self Image med lymfödem för tips på egen image och känsla kamp som ofta kommer med lymfödem

Diskussion

Det finns flera föräldrar på vår lista med barn som har lymfödem. Om det kan vara en skrämmande upplevelse när det visar upp och det verkar vara litet eller inget svar och du är livrädd för vad framtiden bär.

Som någon som brukade vara ett barn med LE, allt jag kan säga är slappna av mamma och pappa. Det finns vissa riktlinjer som gäller för barn med lymfödem som gäller för vuxna också. Men kan du låta dina barn vara barn. Jag vänder 51 mycket snart och jag har upplevt faller ut från träd, hoppar av yttertak, naglar på fötter, 2 brutna armar och ens åkt ur.

Tecken och symptom för barns / Pediatric lymfödem

Det finns nästan inga artiklar tillgängliga för föräldrar som misstänker att deras barn kan ha lymfödem. Från min barndom, jag kommer att förbinda några trådar som kan hjälpa till. Om andra läsare har ytterligare kommentarer eller symptom som de upptäckt i sina barn, din insats skulle vara en skatt.

Naturligtvis, när som helst finns det oförklarade svullnad på ett barn måste du utesluta alla möjligheter, detta inkluderar cancer, hjärtsvikt eller anomalier, vaskulära missbildningar för att nämna några.

1. Den första frågan att ställa är, har det eller finns det någon historia eller spela av oförklarlig svullnad i dina föräldrar eller deras föräldrars generation. Var här en moster som plötsligt svullnad efter förlossningen, var det en farbror som upplevt en skada och plötsligt hade lem svullnad? Kom ihåg på den tiden fanns det ingen riktig begreppet lymfödem som en avgränsad skick och säkert ännu mindre när det blev sådant villkor är genetiskt grundad.

2. Om ditt barn är ett spädbarn, är den svullnad plötsligt eller har det varit en gradvis process. Ofta spädbarn med lymfödem har perioder av "Bloating" eller tider när deras lemmar (särskilt benen) svälla oväntat. Med manliga spädbarn, kan du få gånger av oförklarliga scrotal svullnad. Kom ihåg att dessa lätt svullnad oftast kan vara övergående. Den lem kanske svullna en dag, normal nästa.

3. Är detta en svullnad i en lem, hur går det reagera på en mygga, loppor eller andra insektsvaxer bita. I mitt vänstra ben, som var den första att gå "permanent" en en mygga, ant eller loppor biter skulle bli en stor koka.

4. När det har skett en sådan olycka som en insekt biter, eller under perioder av inflammation har du barn upplever svullna och smärtsamma klump i ljumske? Det skulle kunna vara vägledande för när en lymfatiska blockering kan vara.

5. Om det har svullnad och barnet går simning, har det återgå till normal storlek? Simning mest härmar de naturligt rörlighet process av kroppen vid utförandet av lymfa som i mycket earl stadier av lymfödem, vattnets tryck att orsaka att lem vara normal i storlek.

6. Lymfödem praecox meige syndrom presenterar sig själv i puberteten. Det antas att den mängd hormoner gushing genom en tonåring kropp orsakar lymfödem att gå från latent till aktiva. Har din tonåring eller lan upplevt några "out-of-the-blue" svullnad? Fanns det en infektion eller skada som orsakats en lem att svälla som inte återgår till det normala.

Kom ihåg, jag är ingen läkare och det är bara personliga iakttagelser från min egen erfarenhet. Jag hoppas att detta hjälper, och som sagt om någon förälder har tillägg eller olika symptom, jag skulle uppskatta dina synpunkter. Kanske vi tillsammans kan bygga upp en databas med symptom så dessa underbara barn kan få behandling tidigare

Faktorer som kommer att avgöra behandling

1. Den medicinska och ditt barns hälsa. Det finns ett antal ärftliga syndrom associerade med primära lymfödem och behandling för dessa villkor kommer att behöva en komplimang till behandling av lymfödem.

2. Att omfattningen av lymfödem. Överväganden omfatta om det är i den ena eller båda benen, ena eller båda armarna eller om genitala svullnad är inblandad.

3. Det stadium av lymfödem. Vanligtvis barn, på grund av ålder samtidigt med Etapp 1 och som sådan är mycket lättare att behandla framgångsrikt.

4. Ditt barns förmåga att tåla vissa förfaranden, terapier och / eller läkemedel.

5. Ditt barns samlade prognos. Återigen vederlaget för denna kommer att innehålla några villkor.

6. Föräldrar preferenser 7. Age of ditt barn

Behandling av barns lymfödem

Som för vuxna med lymfödem, den metod som föredras idag för behandling av extremiteter (armar och eller ben) är genom decongestive terapi. Efter att ha genomgått terapi, ditt barn kommer att utrusta med lämplig kompression kläder och ni som vården ger skall läras ut kompression omslag och hur ta hand om plaggen.

Jag föreslår (åberopa) med föräldrarna inte låta läkare utföra debulking eller rekonstruktiv kirurgi Blodbrist på ditt barn. Det är nästan aldrig behövs, utom i de mest allvarliga och annat untreatable situationer. För genitala lymfödem, manliga eller kvinnliga normen behandling fortfarande är kirurgi. Men nya massage tekniker är och har varit utveckling (med stöd kläder) som jag känner kommer att bli mer framgångsrika och mindre riskfylld än den kirurgiska tekniker.

På grund av den oro och risk för genitala lymfödem, jag också tyder starkt på att föräldrarna inte tillåter användning av kompression pump produkter på sitt barn. De har visat sig orsaka genitala lymfödem och även skada den befintliga sekundära lymphatics.

Ett annat bekymmer är att du och ditt barn måste lära properskin vård. Detta kommer att bidra till att förebygga torrhet, sprickbildning och öppna ytor som skulle kunna leda till infektioner.

En sista anmärkning, vänligen vad du än gör, låt inte någon läkare talar du till något av dessa lymfödem debulking läkarmottagningar. Jag hade tre och har haft kontakt med ganska många andra. Alla av oss beklagar med på grund av de hemska komplikationer som de har orsakat.

Komplikationer av barns lymfödem

På grund av ålder, de komplikationer arbetar med barns och pediatric lymfödem är inte så allvarlig som med långa obehandlade vuxna lymfödem. De vill inkludera dock

1. Risk för cellulit, infektioner Du måste komma ihåg att ett lymfödem lem är en immunocomprised lem och det i sig kommer att orsaka att ditt barn att vara mer mottagliga för andra infektioner associerade med lymfödem. Dessa omfattar impetigo, erysipelas, lymphangitis, lymfadenit

2. Weeping sår, sprickor i huden

3. Spreading lymfödem. Ofta benen kan vara inblandade i början och senare händer, armar eller genitala kommer att bli inblandade.

4. Komplikationer arbetar med bandaging såsom blåsor, rubbed ömma fläckar, utslag och andra hudåkommor.

5. Det kan också vara pleural effusions eller lung edema även om detta inte är typiska för barn

Cellulit (nfektion )

Akut cellulit är en av de komplikationer som lymfödem. Patienten kanske inte känner till källan till etiologi. Ibland kan det vara en nedskärning, mygga bita, öppet sår eller annan infektion i kroppen.

Det första tecknet är ökad eller olika kvalitet av smärta innebär lymfödem lem. De patienter som ofta beskriver detta som en "influensa-liknande symtom eller en ache" innebär lymfödem arm eller ett ben. Detta brukar följas av plötslig erytem (rodnad, röda ränder eller blotches) om de inblandade lem. Den hypertermi (lymfödem lem blir varmt, varmt) kommer att följa och patienten kan uppleva det frossa och hög feber.

cellulit orsakar omfattande skador på lymphatics och kommer med många möjliga komplikationer så att du kommer att vilja göra allt du kan för att förhindra dess förekomst.

Långsiktig prognos för Barnens lymfödem

Det är inte möjligt med säkerhet att garantera vad lymfödem kommer eller inte kommer att göra som en person åldrar. Mycket av de långsiktiga utsikterna vilar på hur allvarligt det villkor, komplikationer som kan uppstå och andra närliggande diagnoser.

Men genom att ha ditt barn diagnostiseras tidigt och genom att lära om och insistera på en korrekt behandling som du kan hålla skick under kontroll och ditt barn kan se fram emot ett långt, aktivt och roligt liv - trots lymfödem.

Faserna av lymfödem

Etapp 1 (mild) - Efter att vakna på morgonen den lem eller drabbade området är nästan en normal storlek. Vävnaden är fortfarande i en "ställa skede" som vanligtvis kallas kärnor ödem (när man trycker av ett finger området strecksatserna och innehar indenteringen).

Etapp 2 (måttlig) - vävnaden "icke-kärnor" (när man trycker av ett finger vävnaden studsar tillbaka utan att lämna ett indrag). Vävnaderna har en porös konsistens.

Etapp 3 (allvarlig) - Vävnaderna i detta skede är svårt (fibrotic) och blir bara något som är mottaglig för den kontakten. Den svullnad är nästan omöjligt och lem är mycket stora och svullna. Infektioner är möjligt i alla skeden av lymfödem men förekomsten ökar när stadier framsteg. En svullna lem, vänster obehandlat, blir svårt (fibrotic) och full av lymfa vätska som innehåller mycket protein och ett perfekt medium för bakterier och infektioner. Var noga med att kolla igenom hela vår sida - uppdateringar. Information längst ner på omslag barnets armar och ben, speciella tips för barn med lymfödem, massage behandlingstekniker för barn och mycket mer.

Pekare för barn med lymfödem

Barn med lymfödem Yahoo-gruppen
Barn med lymfödem

Det är alltid kommer att vara olika för varje barn, men saker som

1. Att inte vara alltför försiktiga. Det hjälper min sons förtroende om han kan göra de saker som hans vänner gör, så låt dem ta några risker om du kan.

2. Att hålla huden i gott skick. Vi Aqueous grädde natten och morgonen - i Storbritannien kan du få ett stort badkar på recept. Du kan även använda den för att tvätta med om huden blir torr. Vi lägger också lugnande på badet.

3. Going simning - som en mjuk all-over-massage

4. Trampolin (för nedre extremiteten LE)

5. Med hjälp av SLD (enkla Lymfdränage) mellan MLD sessioner

6. Dela information med ditt barns lärare / skola. Förutom att veta vad man ska göra om ditt barn blir sårad, lärare kan bidra på andra sätt. Till exempel, min son var orolig för andra barnen att titta på / kommentera hans stora leg / support strumpor i PE. Hans lärare förklarade för hela klassen om Le och varför han bär en lagerhållning. De andra barnen tog det hela ombord och gör inte en fråga om det längre.

7. Göra saker att göra LE mindre av ett bindande och hjälpa dem att känna sig lite mer i kontroll. Saker som att välja egen färg strumpor, med några få timmar utan lagring ibland (kanske om de vill stanna i pyjamas på morgonen i helgen), välja en favorit historia att ta med till MLD, med ledighet skola för MLD stället att gå efter skolan, som har en speciell dag tillsammans när du går till kliniken - som att gå till en film eller äta lunch.

Särskilt tack till ledamot och mamma Katherine

Vad tänker ni göra om ditt barn har lymfödem?

Genom Silkie

Jag har varit att söka varje fall att försöka få information om våra Mums Och jag är chockad, finns det ingen hjälp. Jag har tänkt vad jag skulle göra som en mamma.

Jag är en mamma med lymfödem, jag kunde inte sitta och vänta, tills min chilld var 3

Jag vill göra enkla rutin med min baby.

1.) I badet skulle jag alltid stroke den smittade lemmar uppåt bort från fingrar eller tår. Leka och skrattar göra ett spel av det som vi reste tillsammans.

2.) aldrig köras torr en lem som har svullnad pat och det måste vara ordentligt torra alla små veck i lem vidta extra försiktig med, särskild uppmärksamhet åt mellan tår och fingrar. Det minsta lilla paus i huden kan orsaka dålig infektion

3.) nagelvård. Toe nails alltid skära tvärs över hålla dem kort som möjligt. Om ett fångats i något och slet det kunde fastställas att smittas.

4.) Jag skulle använda en kräm (icke doftande) om lem att uppmärksamma tår eller fingrar hela tiden komma ihåg arbete fram inte ner lem och mjuk som ett spädbarn andetag, stroke grädden upp lem även om endast ett fåtal streck låt detta vara en rolig sak, du förbereda dig lite en för en rutin som han / hon måste följa för livet.

Alltid upp lem enkelriktad inte sätta din hand tillbaka ner kroppen i kontakt med huden bara uppåt stroke. Om det finns någon förändring i färg eller hudrodnad stoppa detta måste vara så mjuk att det inte ändrar färg på huden.

5.) Jag påstår inte att du wrap men kan vara kul att få barnmat används för att du handlägger lem genom att låtsas. Får medan ditt omslag runda göra ett nursery rhyme rundan en runda i trädgården en något liknande bara hela tiden få ditt barn används i handen och känslan av att du gör dessa saker.

6.) Jag vill alltid ha lem omfattas vissna med långa ärmar och byxor igen du kommer att hjälpa dig baby vänja sig vid att ha något på lem i alla lägen

7.) Kom ihåg extrem värme och kyla är dåligt för lymfödem försöka undvika alla tider på dygnet.

8.) Alltid har någon form av skor på om benen är smittade ihåg att benen kan svälla och en stram inredning sko kan inte bara gnida huden kanske orsakar en infektion utan också skadar utvecklingen av barnets fötter.

9.) Motion är bra för lem. Jag måste göra en fot utöva ligger ned jag punkt mina tår till marken sedan tillbaka upp igen vid fotleden. I hissen mitt ben hålla den rak från sängen så högt som jag kan, jag försöker dra mina knän upp till min mage.

Little sak som det kunde vara roligt.

10.) Jag gjorde en bindning yoga massage med min dotter, jag hittade den bästa platsen var på golvet. Mina ben i en diamant formen med stor filt över dem och min dotter mellan mina ben hon var bekväm, vi verkligen hade massor av låtar fnittrar roligt.

11.) Baby's botten. Jag skulle vara extra försiktig förändras ofta, minns en liten paus i huden kan ge en infektion för att starta.

Detta är bara mina egna tankar om hur jag skulle försöka hantera lymfa om jag hade en baby Låt oss hoppas du får hjälp. Men gärna en eller två av våra Mums har fått höra låter lite. Det måste vara olidlig, om inte annat skulle jag försöka få mitt barn används i handen och känslan för vad som trots allt kommer att bli deras varje dag rutin.

Du kanske har egna idéer om hur man ska hjälpa barnet somwe saker du har provat alla redo Om du har vädret framgångsrik eller inte meddela oss kan få vissa personliga erfarenheter tillsammans för andra de positiva och negativa.

Låta hålla informationen kommer in så sätt Mums kan hitta den och göra vad de tycker bäst men det finns idéer för att hjälpa

Silks

SELF MASSAGE ((manuellt lymfdränage) )Lymfödem i armen

Barn med lymfödem

-- Massage långsamt, ca. en cykel per sekund - Massage försiktigt, ca. trycket när stryker en katt - Använd hela ytan på handen när massera. Undvik att gräva i med fingrarna. -- Genomför hela massage i den ordning som anges i denna handout.

Sekvens av MASSAGE
1. Ansök cirkulära rörelser till båda sidor av halsen, i det trekantiga utrymmet precis ovanför collarbone. Upprepa 25x (Jag blev ombedd att göra i set av 5)

2. Ansök cirkulära rörelser till både underarms. Först till oengagerade sida, sedan till de inblandade sida. Upprepa 25x varje sida.

3. Glide handen över från de inblandade Underarm till univolved Underarm, i denna riktning. Upprepa 10x

4. Ansök cirkulära rörelser till ljumske av de inblandade sida pumpstation i en uppåtgående riktning. Upprepa 25x

5. Glide handen från de inblandade Underarm till ljumske på samma sida av halsen, i denna riktning. Reapeat 10x

6. Glide handen från de inblandade skuldra till samma sida av halsen, i denna riktning. Upprepa 10x

7. Glide handen från armbågen till axeln i tre mönster: a. från framsidan av överarmen b. från baksidan av överarmen c. från insidan av överarmen i en spiral rörelse på utsidan av axeln

8. Ansök cirkelrörelse till framsidan & baksidan av armbågen. Upprepa varje sida 25x

9. Glide hand från de inblandade handleden till armbågen, första till framsidan, sedan baksidan.

10. Glide hand från basen på fingrarna till handleden, i denna riktning. Om fingrarna är drabbade (Mias är), massage varje finger individuellt från fingertopp till grunden. Upprepa varje 10x

Det bästa råd LT gav mig var ~ stroke Mia som om mjukt Petting en katt. Det är det enklaste sättet att förstå hur mycket tryck att använda / inte använda. Hoppas den här hjälper!

OMSLAG A barnets extremiteter med lymfödem

Kompression bandages Lymfödem hos barn

Barn med lymfödem

Amy - vår dotter Jessica föddes med LE i både fötter och vrister och började CDT när hon var drygt 2mos gamla. Vad vi gjorde då var en etappvis process (terapeuten kunde göra både små benen i 20min, tog mig 2 timmar!)

1 - Slå in tår bara i ett lager av 1in elastomull (dunno den allmänna termen för detta är det en lång, lös vävda (är det ett ord?) Vita bandage med lite stretch, men inte så tjockt som ett vanligt kort - stretch bandage. Kom ihåg att vi gjorde detta eftersom hon har LE i hennes tår ganska dåligt för hennes ålder - om din dotter har ingen tå medverkan kan vara idé att fråga din terapeut om du behöver göra detta.

2 - Vi lindade foten, criss-korsade runt hennes fotled och upp hennes ben till knät med något som kallas artiflex, som ser ut och känns som extramjuka bomull bollar pressats till badage form. Detta var att pad hennes fot / ben mot någon nötning som kan uppstå från de senare skikten har vi inte börja använda en bomullstrikå för detta til hon var ungefär ett år gammal och hon fortfarande föredrar det.

3 - Ett skikt av 2iN elastomull i samma patttern som artiflex, sträcker det en liten bit samtidigt som att ge lite tryck.

4 - äntligen! Vi toppad it all off med ett lager för self-stick bandaging kallade Coban (du kan köpa det i butik nu under ett antal namn.) Detta hjälpte hålla allting tillsammans, och om, som hon var learnign genomsöka det var viktigt. Mot slutet av hennes terapi vi fick reda på samma produkt har framställts i färger och säljs som vetrap i hästsjukdomar leverans butiker, och eftersom det handlade om en 1 $ matrikel billigare vi bytte (ok, & cuz hon var rik-rar i sin färg samordnas sjal!). Det sista låter oviktigt, men jag vet av minst en mamma i Storbritannien vars lite LE flickan är äldre att kunna behandla med stil blir viktigare eftersom våra flickor blir äldre.

Hoppas den här hjälper. Som en sista bit av rådgivning, cuz vi brottats med detta en hel del när Jay var lite för baby skor jag rekommendera Jumping Jacks Perfection bootie, buss det gäller i WWW upp till spädbarn storlek 8. Hennes nya podiatrist nyligen godkänt våra köpa hennes toddler skor ungefär en storlek för stort för att rymma den svullnad bredd / dorsum höjd av hennes fot, så länge vi ställde en skum pad i tårna så att foten glider inte. Hon var så glada! Vi hittade henne ett par av dem toddler skor med LED-lampor i klackar och hon kommer inte bära något annat!

Och om du undrar, nej, vi för närvarande inte wrap, även om jag håller leveranser i handen. Vi har henne sänkas tillräckligt för att bära icke-Rx skor, och simma en timme eller så minst 3 dagar i veckan (gick ett lokalt Y med inomhusbad). Jag har fortfarande blandade känslor om det här, och oroa dig om vi gör rätt sak, men vi vill att hon ska ha möjligheten att vara så normala som möjligt, hennes pedi håller Anm öga på det med oss och vi kommer förmodligen börja trakasserande den nya podiatrist att se henne regelbundet också. Och vid 3 hon kan slå tillbaka. Jag fick städa hennes omslag leveranser just denna eftermiddag, på nytt rullande bandage att jag hade bara kastade i säcken evighet. Hon såg mig och berättade för mig mycket bestämt att inte ta upp det till hennes piggies! (Kurs hon har en Nageltrång på ena foten just nu så hon är lite känslig - vill du hitta en podiatrist för detta att få fakturering rätt om det som händer med ditt lilla flickan, det är Jay 2: a på drygt ett år På motsatta fötter, så detta kan vara ett återkommande problem för henne…)

Jag är Babbling, så jag slutar nu, men inlägget eller maila mig om du har??? och jag ska svara på det bästa av min förmåga. När Jay var en baby Jag visste att det fanns andra med LE bebisar där ute, men aldrig hittat någon att fråga - allas barn var äldre… Anywho, hoppas att detta hjälper.

Dyanna mamma till Jay, bilaterala LE i vrister / fötter / tår, nu 3yo

Inslagning ett lymfödem Etapptider

För äldre barn

Eftersom du har svullnad i fötter (och tår) är det troligen lymfödem, kanske förvärras med lipedema. Den traditionella bandaging tekniken är med en trikå, sedan några artiflex (bomull stoppning), och slutligen, bandage. Jag förband direkt under huden. Den padding är tänkt att ens reda på om du bör sammandra någon del av bandaging, orsakar lymfan inte att flyta, men bandage är verkligen inte gillar gummi banden - ordentligt radavstånd och överlappade, de kommer inte att orsaka förträngningar - och artiflex är en smärta. Den trikå är bara ytterligare en sak att tvätta och torka. Jag gick till http://www.bandages.com och sett att de har nya bandage som är tjock nog för att användas utan skiktning (t.ex. trikå och padding). Kanske är detta den väg att gå, eller kanske du vill besvära med stockinets och stoppning. Om ni ser en terapeut, de skulle också använda skum istället för artiflex (bara bomull stoppning). Några bilder på bandaging ser absolut monstruöst. Mitt så kallade terapeut används vissa skum osv, men jag upptäckte snart att benet gick ner mer utan den. Bandet är tänkt att "sprida" komprimering så det finns ingen bindande - men vad som verkligen händer är alla elasticitet i bandage går att komprimera skum - inte komprimera dina ben. A little compression bubblor ner till den faktiska leg, men min erfarenhet var att svullnad gick ner bättre utan extra grejer. Men eftersom detta är mot traditionen, bör du åtminstone vara medvetna om någon del av benet känns för snäv, och i så göra om den bandage (som är minst en timme på två ben - och bandage som var OK när du var upp och runt kan plötsligt bli alltför snäva mitt i natten - vilket innebär att du måste gå upp och göra det igen.) Hur som helst, med eller utan trik och stoppning, här är en teknik för bandaging:

material (1 stort ben inte grovt större än normalt (jag är 5'9 "och kalven åtgärd är 21" och jag har hela, svullna fötter - om du är betydligt större, du kan behöva mer)

valfria: trikå, artiflex, skum

krävs:

1 rulle 1 "professionella styrka maskeringstejp. 1 st 3 "remsor av tjock vaddering runt anklar 1 st 1" x 5m medi-rip 2 st 8 cm. x 5 m kort stretch bandages 1 st 10 cm x 10 m kort stretch bandages 1 st 6 cm x 5 m kort sträcka bandage.

Dubbelrum för 2 ben, om du är mycket större än mig, lägga till ytterligare en 1 st 10 cm. x 5 m kort sträcka bandage för varje ben.

Jag sitter på min säng och har ett lågt bord jag kan vila min fot på, men två stolar kommer att arbeta också (en att sitta på och en att sätta din fot på).

Slå in 3 remsor av tjock padding (eller chock kuddar) runt anklarna. Siffran 8 är ni gör runt foten och från foten på benen tenderar att binda rätt i gränslandet mellan fötter och ben (där 90 "tur görs. Detta är det enda stället padding är viktigt. Säker den med maskeringstejp. Secure alla bandage efter att de har klarats med maskeringstejp. Cut mycket 5 "remsor av maskeringstejp och få dem klara. Stick dem på kanten av bordet, eller en windowsill, eller något.

Första hålla alla bandage så att du drar från botten av bandage cylinder (bandage rullas upp är en cylinder), inte i början. Ett litet experiment visar att detta är mycket lättare.

Börja med 1 "medi-rip (det är en egen sammanhållen bandage, men förlorar en del av de egna sammanhållning med tvättning). Använd detta lilla förband till förband längs tå rad. Det vill säga göra samma båge som lederna i tårna på fötterna göra. Är inte bindande för tår. Om du kan, wrap varje tå med det, men jag tycker att detta binder tår och gör ont, så jag lämnar mina tår oskyddat, trots att de svälla, men om du börjar med de större kort sträcka bandage, det kommer att bli en halv måne det sväller ännu mer (Sedan om du gör en rak cirkel från strax under den lilla tå till strax under den stora tå, kommer detta att lämna vissa områden av mul inte bandagerad och lymfan kommer att drivas in i detta område, och det kommer att bli värre än innan. Den lilla 1 "medirip kan rullas in i en svängd stig, som täcker hela foten. Överlapp denna 1" medirep av 1 / 2 och fortsätter vindlande det runt foten tills du kommer till slutet av båge, sedan får vi upp diagonalt över ovanpå foten, och du kommer fortfarande att ha tillräckligt med bandage att slå igen strax under tån linje igen för ett par sjal. medi wrap har delar av elastiska i ett annat bomull band, så drar medirip tight (som är elastisk förlängs, men inte till den grad av obehag).

När du vira den bandage, dra lite i slutet av varje cirkel, men inte tänja dem för hårt, eller med konstant spänning så långt som de kommer att sträcka. Du vill att de ska utöva lite våren, men inte strypa dina ben. Om du får dem för snäv, det kommer att göra ont, och du måste ångra inslagning och göra om det (en stor smärta). Om du inte tänja dem lite, de kommer inte att ha mycket kompression. Visst, det är alltid längst ner bandage på fötter som gör ont, så du måste packa upp det hela för att komma till dem.

Nästa steg 2 fatta ett 8 cm. x 5 m kort sträcka bandage, och börjar med spetsen på foten, men inte binda någon tår, och eftersom du redan har den medi-rip, låta lite andhämtningspaus så att du inte binda tår. Sedan slingrar sig runt din fot överlappar bandage med ca 1 / 2 till 2 / 3 (jag förmodligen överlappning 2 / 3) tills du har fått nästan till ben (foten bör vara i en 90 graders vinkel mot benet, och för mig detta är 2 eller 3 sjal) och sedan gå runt hälen själv, och som ni kommer ut den andra sidan av hälen, ta bandage diagonalt upp på ovansidan av foten till strax under början av första wrap (bara under botten av big toe), gå runt undersidan av foten och sedan föra tillbaka bandage runt fotleden strax ovanför hälen, sedan runt ankeln och tillbaka upp diagonalt över början av foten precis som innan, överlappande 1 / 2 till 2 / 3 av de tidigare leden. Detta kommer att göra stor siffra 8s. Fortsätt med siffran 8 är varje lager lite högre runt ankeln, tills du åter är omslag precis framför benet (inte mer utrymme att göra en annan figur 8) och använder resten av bandage går i rakt kretsar (inte siffran 8 s ) Runt anklarna.

Nästa steg 3 vidta andra 8 cm x 5 meter korta sträckan bandage, och börja vid basen av benet (runt vristerna), gå runt en eller två gånger, att förankra den bandage, sedan på nästa tur gå runt botten av mul nära hälen och sedan runt den nedre delen av foten och sedan över och upp runt benet, och sedan fortsätta med siffran 8 är upp benet sammanträffande med cirka 2 / 3. För att göra en siffra 8 runt benet, på ena sidan av framsidan av benet, bandage är på väg uppåt (eller mot dina knän), då den går mer eller mindre rakt runt baksidan av benet över det stora slutet av 8, sedan går neråt (eller mot foten), som du stöter på framsidan av benen igen, sedan mer eller mindre rakt över hela baksidan av benet på den nedre delen av 8 och sedan upp igen för nästa siffra 8 . På mig, detta bandage är klar bara om i början av kalven (lite ovan botten av muskel - det vore idealiskt om detta bandage slutade strax före muskel börjar, men det kommer vara lite olika för alla beroende av hur mycket de överlappar varandra och hur stor deras ben är.

Nästa steg 4 gör siffran 8: s med 10 cm x 10 m bandage. Börja längst ned på benet med början av bandage vänd uppåt, så den första riktningen är i en nedåtgående riktning, (slutet pekar uppåt) kommer runt och sedan gå upp igen. Den 10 cm x 10 m bandage tar dig upp till strax under knäskålen, men om benen är mycket stora, kan du behöva ytterligare 10 cm. bandage. Varje kurs av siffran 8 bör överlappa lite mindre eller jämnt, men inte mer än den tidigare kursen. Ju mer du överlappar ju större komprimering, och du måste alltid ha mindre komprimering proximally (mot hjärtat) än distally (mot tårna).

Slutligen steg 5 vidta de senaste 6 cm. x 5 meter korta sträckan bandage och börjar om mitten kalv eller lite högre, och vind i raka cirklar tills strax under och så nära som möjligt till knäskålen. Detta sista bandage ger kompression under toppar i början 8: s när det finns inte så mycket överlappning, och sådant har det hela upp, som omkretsen av benet är faktiskt mindre på knä än vid mitten kalv (glider inte ner eftersom en mindre krets skulle ha att glida över en större omkrets av benet).

Jag har kompletterats på min förmåga att wrap, men det är svårt att veta om en nybörjare kan göra mycket känsla av mitt håll - men jag försökte. Titt på några fotografier av bandaging medan du är på http://www.bandages.com. Du kan inte se att många fotografier av siffran 8, men de ger mer kompression och stanna upp bättre och bind mindre. Du får allmän uppfattning om likvidation benet, och överlappning med att titta på fotografier, dock. Det kan verka komplicerat att följa mitt håll (jag försökt vara tydlig), men den verkliga tekniken är inte särskilt svårt alls.

Den nya tjocka bandage som man inte behöver stoppning (padding ingår) är: KomprimED. De är belägna på bandagesplus webbplats under bandage, sedan under två vägsstretch bandage. Jag tycker du ska börja med dessa, som stoppning kan vara viktigare för någon som bara är början bandage. Detta är mycket enklare än alla de dumma skikt.

* Mjuka och sköna direkt på patientens hud * tjockare konsistens undviker tillämpning av skum och stoppning i många fall * Lämplig för lymfödem och venösa bensår * Patient-friendly applikationen kräver mindre lager * Alla förband är short-stretch/low stretch KomprimED 4cmx5m Andra kloka, standarden kort stretch bandages är rosidal eller comprilan. Jag använder rosidal. Den medi-rip är i avsnittet sammanhållet bandage på sidan 2 under mer allmän kategori bandage. Särskilt tack till: Linda

Du kan nu översätta varje sida på vår webbplats genom att använda tehe Google översättare på vår sida:

Lymfödem People

http://www.lymphedemapeople.com

Pat O'Connor
Grundare och VD lymfödem People
patoco
Site Admin

Return to Lymphödeme; Linfedema Italiano; Lymfödem; Lymfoedeem